Thea Oost | beeldende vakken

‘Iedereen is welkom in het Open Atelier’

Onderwijs is altijd in beweging. Daarom geniet Thea Oost zo van haar baan als docent beeldende vakken en coach Open Atelier. ’Altijd verrassend, iedere dag weer anders en nooit een saai moment,’ somt ze enthousiast op. Haar leerling-kunstenaars verrassen de docente iedere les weer opnieuw met hun fraaie kunstwerken en daar is ze trots op. Thea is als creatieveling altijd met nieuwe dingen bezig. ‘Bijvoorbeeld het bedenken van nieuwe lessen en methodes voor de beeldende vakken, alles met als doel leerlingen te enthousiasmeren.’

Lees verder onder de foto

HC_TheaOost.jpg

Het is geweldig als een leerling versteld staat van zijn eigen kunnen en dan zegt; ‘Mevrouw ik wist helemaal niet dat ik dit kon.’

Voor de klas lesgeven behoort tot het verleden in de lessen van Thea Oost. Leerlingen werken tijdens de les aan eigen projecten. Soms individueel, soms in groepsverband en ook vaak vak-en leerjaar-overstijgend. De docent is als een soort coach paraat voor uitleg en advies. ‘Ik noem het kunstlokaal altijd het open atelier. Dat wil zeggen, tijdens de reguliere lessen beeldende vorming in mijn rooster, mag iedereen gebruikmaken van het kunstlokaal. Dit werkt heel inspirerend, want zo leren leerlingen van én met elkaar. Ze zijn kritisch, maar hebben ook houvast aan elkaar. Onderling respect voor de gemaakte creaties is een voorwaarde wanneer je over de drempel stapt van het open atelier,’ legt ze uit.

Meer dan tekenen en schilderen

Beeldende vorming is volgens de docent de laatste jaren veel meer geworden dan tekenen, handvaardigheid en schilderen. Ze is een groot voorstander van het werken met afvalmateriaal in het kader van recycling. ‘De benamingen tekenen en handvaardigheid op zich gebruik ik eigenlijk nooit meer. Deze werkvormen worden vaak gecombineerd en met de komst van de multimedia hebben we er een extra dimensie bij gekregen. Digitale beeldbewerking, fotografie en film zijn niet meer weg te denken. Dit beïnvloedt de kijk op kunst van de leerlingen natuurlijk. Met de telefoon en iPad/computer binnen handbereik is toegang tot de geschiedenis van kunst en cultuur heel laagdrempelig geworden in de les.’

Het gaat niet om het cijfer

Het stimuleren van het creatieve denken staat centraal bij Thea Oost. Met behulp van woord- en beeldmateriaal, gevolgd door een uitdagende opdracht worden de leerlingen uitgedaagd om hun creatieve, probleemoplossende vaardigheden te laten zien. Het creatieve proces is trouwens belangrijker dan het eindproduct. Op die manier krijgen alle leerlingen een eerlijke kans. ‘In mijn lessen gaat het dus niet om dat cijfer voor die geweldige tekening of dat fantastische beeld, ook mooi natuurlijk, maar meer om de persoonlijke groei van de leerlingen. Want in het Open Atelier zijn we allemaal kunstenaars!’

Beroepskeuze

Beeldende vakken zijn belangrijk voor de beroepskeuze weet de open atelier coach. ‘Je leert spiegelen, kijken naar je eigen beeldmateriaal en dat van anderen. Dit stimuleert je invoelend vermogen, zodat je je beter in het doen en denken van anderen kunt verplaatsen. Het is geweldig als een leerling versteld staat van zijn eigen kunnen en dan zegt; “Mevrouw, ik wist helemaal niet dat ik dit kon”.

 

< Terug naar het overzicht