Roy Keuter | Engels

‘Ik ben trots op het werken zonder vaste lesmethode of toetsen‘

Roy Keuter werkt al tien jaar op het Hondsrug College. Hij geeft Engels in het vmbo, basis- en kader beroepsgerichte leerwegen. Roy heeft het naar zijn zin op het Hondsrug College. Hij is glashelder als het gaat om de reden daarvoor. ‘Leuke leerlingen, fijne collega’s en een goede sfeer. Daarnaast vind ik het ook prettig dat docenten op onze school veel ruimte krijgen om onderwijs te maken. Als je als docent een goed onderbouwd idee hebt, mag je dat op onze school bijna altijd uitproberen’, legt hij uit. 

Lees verder onder de foto

HC_RoyKeuter02402.jpg

‘Op het Hondsrug College kun je als leerling meepraten en meedenken over je eigen onderwijs’.

Trots is hij op het werken zonder vaste lesmethode of toetsen. ‘De lesstof is volledig gebaseerd op leerdoelen die leerlingen moeten behalen. Om dit voor elkaar te krijgen geven we ze heel veel vrijheid. Je merkt dat dit leidt tot meer motivatie. Bovendien kunnen leerlingen op deze manier beter laten zien wat ze kunnen’.

Minder cijfers

Steeds meer docenten op het Hondsrug College werken op deze manier legt de docent Engels uit. ‘Alleen al in het vakcollege werken nog zes collega’s op deze manier. Ook op de mavo en in het vwo draait dit project. Er zijn nu zelfs eerste klassen die voor de meeste vakken geen cijfers meer krijgen‘.

Effectief lesgeven

Dat vroeger alles beter was hoor je Roy Keuter zeker niet zeggen. Hij ziet het werken zonder cijfers en toetsen wel degelijk als een stap vooruit. ‘De traditionele programma’s staan niet lang genoeg bij de stof stil om het daadwerkelijk te leren. Ongeveer veertig procent van de lesstof uit programma’s is ook niet strikt noodzakelijk om een examen te halen. Bij doelgericht leren hebben we die lesstof geschrapt en besteden we meer tijd aan de overige zestig procent. Daar nemen we langer de tijd voor, zodat leerlingen de stof daadwerkelijk leren’. 

Meepraten

Roy en zijn collega’s willen blijven verbeteren. Daarom telt de mening van de leerling ook zwaar. Zij krijgen door middel van enquêtes gelegenheid te zeggen hoe ze de lessen en de school ervaren. Op het Hondsrug College kun je als leerling meepraten en meedenken over je eigen onderwijs’.

< Terug naar het overzicht