René Katerbarg | economie

‘Grappige video’s waar je ‘stiekem’ ook nog van leert’

René Katerbarg is al tien jaar met veel plezier actief als economiedocent. Hij combineert zijn passie voor lesgeven met de liefde voor muziek en video. Zijn leerlingen krijgen regelmatig vlotte zelfgemaakte lesvideo’s voorgeschoteld met ‘veel explosies en humor’, zoals hij het zelf uitdrukt. Video’s waar je, tussen het lachen door, ‘stiekem’ ook nog iets van leert. Leren wordt op deze manier aantrekkelijk en leuk.

Lees verder onder de foto

HC_ReneKaterbarg.jpg

'Sinds ik dit systeem heb ingevoerd, scoren leerlingen meetbaar beter en volgens de enquêtes vinden ze het nog een leukere manier van leren ook'.

Hulpmiddel

Video blijkt een prima hulpmiddel. Katerbarg heeft, naast de hiervóór genoemde humoristische video’s, ook het complete examenprogramma economie verfilmd en biedt dat aan via een interactieve app. Leerlingen kijken dan de video thuis en beantwoorden ondertussen een aantal vragen, om te checken of ze het begrijpen. ‘In de les hebben we dan veel meer tijd om samen te oefenen op rekenen, argumenteren en andere belangrijke vaardigheden, die nodig zijn om zo goed mogelijk op het examen te scoren’, legt hij uit. 

Betere score

De methode heeft duidelijk effect op de resultaten, constateert de trotse economiedocent: ´Sinds ik dit systeem heb ingevoerd, scoren leerlingen meetbaar beter en volgens de enquêtes, die ik elk schooljaar een paar keer uitvoer, vinden ze het nog een leukere manier van leren ook! Deze video’s zijn allemaal volledig gebaseerd op leerdoelen; ik vertel mijn leerlingen precies wat zij hier uiteindelijk mee moeten kunnen voor het examen en dat maakt het natuurlijk wel zo duidelijk.’

Leerdoelen

Lesgeven doet René Katerbarg graag op een niet-traditionele manier. In de onderbouw zijn daarom de lesboeken helemaal de deur uit gedaan. ‘Lesgeven gebeurt hier op basis van leerdoelen. Ik leg elke week iets nieuws uit en vertel de leerlingen daarbij wat ze er mee moeten kunnen. Hun leerdoelen dus. Het is daarna aan hen om mij duidelijk maken dat ze het leerdoel onder de knie hebben. Zolang het maar duidelijk en goed omschreven is’, legt Katerbarg uit. ‘Of ze het schrijven, tekenen of vloggen maakt niet uit.’

Game-dashboard 

Als een leerling bewezen heeft het leerdoel te beheersen, dan wordt dit genoteerd in een door Katerbarg zelf ontworpen game-dashboard. ‘Hierop kunnen leerlingen en hun ouders/verzorgers precies zien wat ze moeten kunnen, hoever ze al gegroeid zijn en of ze nog op schema lopen. Door leerdoelen te bewijzen krijg je punten en ga je een ‘level omhoog’, maar ook het helpen van klasgenoten is punten waard!

De Eco Show vind je hier (link)

< Terug naar het overzicht