Regina Twickler-Poelstra | vakcollege Zorg en Welzijn

'Maatwerk voorop in vakcollege Zorg enWelzijn'

Ze werkt al ruim dertig jaar op het Hondsrug College, maar Regina Twickler is nog even gepassioneerd over het onderwijs als toen ze op 23-jarige leeftijd begon. Ooit koos ze bewust voor het lesgeven als docent zorg en welzijn aan de klassen van het vakcollege Zorg en Welzijn. In de afgelopen dertig jaar is in het onderwijs veel veranderd en als het aan Regina ligt blijft het lesgeven volop in beweging. Met haar andere pet als ontwikkeldocent op draagt ze haar steentje bij aan onderwijsvernieuwing. ‘Vernieuwingen uitzoeken en uitwerken is mooi om te doen. Aan inspiratie geen gebrek. Die krijg ik gelukkig dagelijks door de leerlingen aangeleverd. Wat geniet ik van mijn werk en het werken met jonge mensen die zoveel zichtbare en verborgen talenten hebben.’

 

Lees verder onder de foto

HC_ReginaTwickler01328.jpg 

‘Met wilskracht, houvast en veiligheid kan iedere leerling via een gepersonaliseerde weg zijn weg naar de top bereiken.’

De inspiratie mag dan vooral van leerlingen komen; als docent moet je volgens Regina Twickler ook het beste van jezelf geven. ‘Alleen op die manier komt het beste in een ander tot ontwikkeling’, weet de onderwijsvernieuwer. ‘Kijk verder dan de buitenkant. Laat leerlingen werknemersvaardigheden ontwikkelen. Daag hen uit door zaken met hen te oefenen waarvan ze denken dat ze deze niet hebben of nooit kunnen ontwikkelen’ somt ze op. 

Maatwerk

Maatwerk is daarbij erg belangrijk want niemand hoeft volgens haar op dezelfde manier zijn of haar doelen te bereiken. ‘Met wilskracht, houvast en veiligheid kan iedere leerling via een gepersonaliseerde weg zijn weg naar de top bereiken. Dit kan door hen te stimuleren om te ondernemen en initiatieven te steunen waardoor ze ervaring op kunnen doen. Door met hen vaardigheden te oefenen en met hen te reflecteren worden ze zich meer en meer bewust van hun eigen mogelijkheden.’

Arbeidsmarkt

Op het Hondsrug College begint de voorbereiding op de praktijk al in het eerste jaar. Daar oefenen de leerlingen met het opdoen van vakkennis. In een speciaal handboek wordt bijgehouden welke vaardigheden geoefend zijn. Leerlingen nemen dit elk jaar mee naar de vervolgklas. ‘Door het programma en curriculum verticaal te maken en goed te organiseren, zorg je voor een werkende doorlopende leerlijn. Opgedane kennis en vaardigheden worden zo verder getraind,’ legt de Hondsrug-docent uit. 

Onderbouw werkt mee aan examen

Het docententeam in de onder- en bovenbouw werkt met dezelfde methode. Bovendien zijn zij actief betrokken bij de opdrachten voor de verplichte examenonderdelen. Alle docenten weten dus wat de einddoelen per keuzevak en profielmodule van het curriculum van de leerling zijn. ‘Hierdoor kunnen wij na herhaling van de kennis en vaardigheden in het derde jaar een aantal onderdelen van het verplichte examenprogramma voor de kerstvakantie al aftoetsen. Er wordt zo ruimte gecreëerd aan het eind van klas vier.´

Leerlingen kunnen ook gedurende klas 4 ervaring in de verschillende werkvelden opdoen, of een door hen zelf georganiseerde meeloop-dag in het werkveld volgen. De leerling onderneemt en wordt gemotiveerd door mogelijkheden. Bovendien werkt dit volgens de docent ook het ondernemend leren in de hand. Leerlingen stappen zelf op zaken af, je geeft de leerling als het ware een stukje regie over het eigen leerproces. 

Examentraining

‘Mijn grootste drijfveer is dat ik altijd open wil staan voor verandering. Flexibel wil zijn, nieuwsgierig blijf en continu op zoek ben naar verbetering. De leerling staat hierbij altijd in het middelpunt,´ beschrijft ze haar visie op het onderwijs. Op het vakcollege Zorg en Welzijn helpen leerlingen elkaar bij examentrainingen. Ze observeren elkaar tijdens oefenexamens en geven feedback aan elkaar op de verrichte handelingen en opdrachten. Die aanpak valt in goede aarde. ‘Ze doen vrijwillig mee aan deze trainingen en het oefenen van vaardigheden zoals samenwerken, organiseren en creatief denken. Ook komen ze met eigen initiatieven. Al met al geeft dit zelfvertrouwen, minder examenstress en betere resultaten.’

 

< Terug naar het overzicht