Marian Kieft | religie en leerlingbegeleider

‘Wij geven de leerling vertrouwen’

Met bijna tweeduizend leerlingen en drie schoolgebouwen mag het Hondsrug College met recht een grote school genoemd worden. Ondanks de omvang is de leerling er beslist geen nummer. Integendeel; er is altijd een luisterend oor voor een leerling die het om wat voor redenen dan ook moeilijk heeft. Marian Kieft biedt als leerlingbegeleider en vertrouwenspersoon zo’n luisterend oor. Ze werkt al bijna twintig jaar op het Hondsrug College en geniet van het werken met kinderen. Vooral de verbinding met kinderen vindt ze naar eigen zeggen fijn. Naast haar werk als leerlingbegeleider geeft ze religie.

‘Ik geef ze vertrouwen en echtheid. Ik neem mijn petje af als ik al die verhalen hoor. Ze maken soms veel mee maar gaan niet bij de pakken neerzitten.’

 

Lees verder onder de foto

HC_MarianKieft01864.jpg

‘Lesgeven is leuk en fijn om te doen en deze gesprekken geven verdieping aan mijn werk.’

Als leerlingbegeleiders krijgen Marian Kieft en haar collega’s de meest uiteenlopende kwesties op hun bord. ‘Soms komen leerlingen langs omdat ze zich zorgen maken over een klasgenoot, vriendin of kameraad of omdat ze een zware periode in hun leven doormaken. Soms op advies van ouders/verzorgers, mentor of een andere collega. We hebben dan gesprekken waarin de leerling heel vaak zelf met oplossingen komt en zo een weg vindt.’

Vertrouwen en echtheid

‘Het is heel fijn om ze te kunnen helpen,’ licht ze haar werk en het gevoel daarbij toe. De gesprekken zorgen soms voor een speciale band met een leerling. Ik geef ze vertrouwen en echtheid. Ik neem mijn petje af als ik al die verhalen hoor. Ze maken soms veel mee maar gaan niet bij de pakken neerzitten.’ 

Trots

Het Hondsrug College is zeker niet de enige school waar de leerling veel aandacht krijgt. Toch noemt de leerlingbegeleider de aanpak van haar school bijzonder. ‘Wij zien de leerling echt en dat ondanks de grootte van onze school. Ook merk ik vaak aan ouders hoe fijn het is om zorg over hun kind te kunnen delen met school. Het is goed om dit werk te doen. Het doet ertoe.’ 

Verdieping

Leerlingen leren hoe fijn het is dat er altijd iemand is om mee te kunnen praten en dat er altijd mensen zijn die kunnen helpen.’ Ik vind ook dat mijn collega’s zich betrokken opstellen, ook zij zijn bereid om leerlingen te helpen. Ik zou dit deel van mijn werk niet willen missen. Lesgeven is leuk en fijn om te doen en deze gesprekken geven verdieping aan mijn werk.

< Terug naar het overzicht