Henri Pragt | Technasium

‘Denken en doen met elkaar verbinden’

‘Mijn naam is Henri Pragt en ik ben altijd bezig met vernieuwing in de techniek. Het is een passie waar ik mijn beroep van heb gemaakt. Al sinds mijn jeugd probeer ik mensen hier ook enthousiast voor te maken. Twaalf jaar geleden heb ik met collega’s het technasium op onze school opgezet. Hiermee wil ik meer havo- en vwo-leerlingen warm laten lopen voor techniek, maar wil ik ook de verbinding laten zien tussen theorie en praktijk. Als een leerling met een idee komt om te willen bouwen of iets op te lossen, dan zijn er altijd wel bedrijven te vinden die hieraan willen meewerken.’

Lees verder onder de foto

HC_HenriPragt00816.jpg

‘Slecht zijn in iets is de eerste stap om een soort van goed te zijn,’ is mijn motto’

Samen een solarfiets bouwen, een boot van plastic flessen, of nog mooier een nieuw stadion voor FC Emmen. Voor havo en vwo-leerlingen van het Hondsrug College is deze vorm van techniekonderwijs dagelijkse kost dankzij het technasium. ‘Het enthousiast maken van leerlingen voor wetenschap en techniek is mijn passie. Ik doe dat door ze in teams zelf opdrachten te laten bedenken en uit te laten voeren’, legt Henri Pragt uit. Leerlingen ontdekken en leren op die manier samenwerken en problemen oplossen.

Uitdaging

Het is volgens hem niet erg als je geen twee rechterhanden hebt. ‘Ik zie dat juist als een uitdaging. Slecht zijn is slechts een eerste stap naar goed worden, is mijn motto’, aldus de technasium docent.

Niet vrijblijvend

Vrijblijvend knutselen is er niet bij op het Hondsrug College. Alle opdrachten moeten een doel hebben. De zonneboot heeft bijvoorbeeld meegedaan aan races en het schip gemaakt van PET-flessen moet ook echt kunnen varen. Of de door leerlingen geprogrameerde oefenrobot Zora die leerlingen op het basisonderwijs traint met het leren van de tafels. ‘Momenteel staat er een Trabant op school die leerlingen proberen om te bouwen naar een elektrische auto. Een ambitieuze klus, maar dat maakt het leuk.’ Technasium-leerlingen zijn vaak buiten de school op pad. ‘Zo leren ze hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Niet minder belangrijk is dat ze leren netwerken. ‘De informatie voor hun opdracht vind je niet in schoolboeken. Je moet de werkvloer op. De contacten die je daar opdoet kun je later opnieuw gebruiken.’ Alle mensen die je tegenkomt, inclusief klasgenoten, zijn onderdeel van jouw netwerk. Bedrijven willen graag samenwerken met onze leerlingen want die zijn enthousiast en zien geen apen en beren op de weg. Hierdoor worden technasium-leerlingen bijvoorbeeld gevraagd mee te helpen op hun beurzen of open dagen.

Doorlopende leerlijn

Naast zijn werk op het Hondsrug College staat Henri Pragt ook in het basisonderwijs voor de klas. ‘Ik geef al ruim tien jaar wetenschap en technologie op basisscholen. Ik daag leerlingen uit om problemen op te lossen, zoals verkeersveiligheid, nieuwe speeltoestellen op het schoolplein en het opknappen van de plaatselijke winkelstraat. Ik geloof in een doorlopende leerlijn die begint op de basisschool.’

Groot compliment

Die leerlijn hoort volgens hem ook door te gaan in het vervolgonderwijs na de havo of het vwo. ‘Onlangs ben ik samen met collega’s op de Technische Universiteit Eindhoven geweest. We spraken oud-leerlingen en die vertelden dat de werkwijze daar vergelijkbaar is met het technasium. Dat beschouw ik als een groot compliment. Het betekent voor mij dat onze vorm van onderwijs aansluit op het vervolgonderwijs. Dit is waar we tweehonderd procent voor gaan.'

< Terug naar het overzicht