Bram Zuidema | wiskunde

‘Maakt wiskundelessen weer spannend’

De 29-jarige Bram Zuidema is een van de jongste docenten op het Hondsrug College. De Groninger geeft wiskunde. Naar eigen zeggen vooral omdat hij ervan geniet iets te kunnen creëren met niets anders dan zijn hoofd. Ook de eenduidigheid en duidelijkheid die de wiskunde biedt raakt Bram sterk. Hij wil dat gevoel en passie dolgraag op leerlingen overbrengen. Dat is zeker bij wiskunde lang niet altijd eenvoudig. Over zijn keuze voor het Hondsrug College is hij duidelijk. ‘Op deze school is er constante wil om nieuwe soorten onderwijs te ontwikkelen. Bovendien krijg je de kans om jezelf en je ideeën te ontwikkelen,’ stelt Zuidema.

Lees verder onder de foto

HC_BramZuidma01329.jpg

'Het is echt super om hen vol energie met een wiskundevraagstuk bezig te zien. Ik heb duidelijk een gevoelige snaar geraakt.’ 

Wiskundedocent Bram Zuidema maakte zijn leerlingen enthousiast voor wiskunde. Tijdens de traditionele lessen kreeg hij dit niet voor elkaar dus verzon hij een list. Lesboeken aan de kant en de droge theorie verpakken in een spannend spel. Een aanpak waar jongeren zich wel door uitgedaagd voelden. 

Vaag en abstract

‘Ik wil leerlingen leren systematisch en kritisch na te denken en de feilbaarheid van de wereld om ons heen en onszelf te onderzoeken. Dit klinkt behoorlijk vaag en abstract en helaas is dit voor de meeste leerlingen ook zo. In de afgelopen jaren merkte ik dat de motivatie om zich in wiskunde te verdiepen bij een groot deel van de leerlingen ver te zoeken was’.

Escaperoom

Zuidema bedacht daarom een heuse escaperoom. ‘De escaperoom bestaat uit een hoop puzzels of vraagstukken, bewust buiten het alledaagse leerplan om gekozen, die leerlingen met elkaar kunnen oplossen. Elke groep puzzels (gecategoriseerd in kleuren) opent een kistje en als alle vier de kistjes geopend zijn, zijn de leerlingen uit de klas ontsnapt. Het was fijn te merken dat leerlingen ook heel enthousiast kunnen worden van een les wiskunde, ’aldus een tevreden docent.

Energie

Zelfs bij de leerlingen die er in een normale les mistroostig bijzaten sloeg het concept aan. Bram Zuidema: ‘Het is echt super om hen vol energie met een wiskundevraagstuk bezig te zien. Ik heb duidelijk een gevoelige snaar geraakt.’ Hij herkent zichzelf in het enthousiasme van de leerlingen. ‘De euforie die optreedt na flink gezwoegd en nagedacht te hebben, wanneer je een probleem onherroepelijk hebt opgelost is nagenoeg ongeëvenaard.’ 

Doelgericht onderwijs

Op school kreeg hij alle ruimte en medewerking voor zijn experiment. Doelgericht werken krijgt veel aandacht op het Hondsrug College. Ofwel; het aantoonbaar beheersen van de lesstof en leerdoelen staat centraal, niet de wijze waarop dit bereikt wordt. ‘Dat is duidelijk erg goed gelukt. De escaperoom zorgt voor motivatie in de les en inzicht in het vak wiskunde. Dat is uiteindelijk toch wat je als school hoopt te bereiken.’ 

Tweede prijs

Niet alleen zijn leerlingen bleken enthousiast te zijn over zijn creatie. Voor de lerarenopleiding wiskunde in Zwolle schreef hij een scriptie over zijn escaperoom en produceerde volgens de jury het op een na beste onderzoek van het opleidingsinstituut. Vooral de minutieuze, je zou het ook: ‘op elke slak zout leggen’ kunnen noemen, beschrijving van het creatie- en onderzoeksproces en de uitgebreide analyse, reflectie en discussie werden geroemd door de jury. 

Erkenning

Een belangrijke erkenning voor Bram Zuidema. Voor zijn gevoel had hij met gedreven en gemotiveerde wiskundeleerlingen de hoofdprijs al binnen. ‘Die concentratie maar ook het plezier dat je van hun gezichten af kon scheppen maakt mij zo blij. Dat is haast niet te beschrijven.’

Escaperoom 2.0

Ook voor Zuidema geldt dat stilstand achteruitgang is. Daarom is hij in gedachten al bezig de escaperoom 2.0 te ontwikkelen. ‘Bovendien wil ik in de toekomst graag soortgelijke escaperooms maken of anderssoortige spellen die ik kan inzetten in de les, omdat ik heb gemerkt dat deze manier van de les indelen een hoop leerlingen activeert,’ kijkt hij alvast vooruit.

‘Die concentratie maar ook het plezier wat je van hun gezichten af kon scheppen maakt mij zo blij. Dat is haast niet te beschrijven.’

< Terug naar het overzicht