Eerste mavo-leerlingenpanel vraagt aandacht voor leren leren

Er moet meer aandacht komen voor het leren leren. Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van het eerste mavo-leerlingenpanel dat onlangs werd gehouden. In dit panel praten docenten en leerlingen over hoe lessen beter kunnen worden. Leraren komen met aandachtspunten en leggen die aan de leerlingen voor.

Tevreden

Roos van der Weide uit MA4C meldde zich direct aan toen ze van het leerlingenpanel hoorde. "Ik wil graag de school, met name dan De Brink natuurlijk, verbeteren zodat iedereen het nog beter naar zijn of haar zin heeft", vertelt ze. De eerste sessie was volgens haar een succes. "Ik was tevreden met de reactie op het punt leren. Dat is zo'n belangrijk punt; er moet meer aandacht aan besteed worden zodat de cijfers daar misschien wel hoger van worden!"

Praktijk

Het leren leren krijgt momenteel vooral in het eerste jaar veel aandacht. Het jaar daarna is dit al veel minder. Vanaf het 3e en 4e leerjaar is er nauwelijks meer aandacht voor terwijl juist dan de studiedruk toeneemt. Veel leerlingen zijn de tips uit het eerste jaar vaak alweer vergeten. Leraren gaan bekijken of en hoe deze suggestie in praktijk gebracht kan worden.