Emmer scholieren massaal naar Hondsrug College voor technologielessen

Emmen - Basisschoolleerlingen staan in de rij om op het Emmer Hondsrug College drones te bouwen, robots te ontwerpen en de 3D-printer onder de knie te krijgen. Kinderen van veertien basisscholen uit de gemeente Emmen komen tot de zomervakantie wekelijks twee ochtenden naar het zogeheten Xperium van het Hondsrug College om daar met technologie te stoeien. In totaal gaat het om zeshonderd leerlingen. De belangstelling is zo groot dat de scholengemeenschap al haar vrije lokalen in moet zetten om de toestroom het hoofd te kunnen bieden.

Wetenschap en Techniek

De grote belangstelling voor technologie komt doordat het vak Wetenschap en Techniek vanaf volgend jaar verplicht wordt op basisscholen. Deze scholen missen de kennis, de leermiddelen en de ruimte om dit vak optimaal aan te kunnen bieden. De Protestants Christelijke scholen van de Emmer onderwijsorganisatie Viviani en het Hondsrug College besloten daarom nauw samen te gaan werken om dit probleem op te lossen.

Eerste raket van Emmen

'Wij hebben de ruimte en de kennis die Viviani mist en stellen die graag beschikbaar aan deze kinderen', aldus technologiedocent Ruud Bennaars van het Hondsrug College. Hij spreekt van een prima samenwerking tussen beide onderwijsorganisaties. Tijdens de gastlessen maken en printen de leerlingen onder meer een schaakspel met zichzelf als schaakstuk. Ze doen dit onder begeleiding van leerlingen van het Hondsrug Vakcollege. Aan het eind van het schooljaar krijgen ze dit schaakspel mee naar huis. Volgend jaar zoeken de kinderen het letterlijk hogerop als ze de eerste raket van Emmen ontwerpen, maken, en vanzelfsprekend lanceren. Allemaal acties om de jongeren enthousiast te maken voor de techniek van de toekomst.

Enthousiast

Viviani ICT-coördinator Rein Sybesma is duidelijk te spreken over de samenwerking. 'De kinderen zijn enthousiast en wij kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving. Dit is echt een ideale oplossing. 'We gaan hier na dit schooljaar daarom gewoon mee door. Waarom het wiel uitvinden als de kennis om de hoek te halen is?'