Hondsrug leraar Klaas Niers in race voor geschiedenisleraar van het jaar

De kans is groot dat mavo-geschiedenisleraar Klaar Niers komend najaar zelf een plekje in de geschiedenisboeken weet te veroveren. De docent van het Hondsrug College strijdt om de titel beste geschiedenisleraar van Nederland en is samen met vijf anderen doorgedrongen tot de finaleronde.

Gelukkig prijzen

De plek heeft hij aan zijn leerlingen te danken. Die hebben hem voorgedragen en daarmee heeft de 25-jarige docent naar eigen zeggen de hoofdprijs al in handen. ‘Als je leerlingen zeggen dat je de beste docent bent die ze kennen dan mag je je jezelf gelukkig prijzen. Voor hen doe je het tenslotte, ’legt de finalist uit. De organisatie van de wedstrijd ligt in handen van het Rijksmuseum, NTR en het Nationaal Archief.

Enige Drent

Klaas Niers is de enige Drent in het finalistengroepje. Hij is blij met het enthousiasme voor het vak dat vaak als saai wordt beschouwd en vereenzelvigd wordt met het opsommen van jaartallen. ‘Ik probeer altijd het verleden aan de actualiteit te koppelen. Als er weer spanning is tussen Noord- en Zuid-Korea probeer ik uit te leggen waar de oorzaak ligt, namelijk na de Tweede-Wereldoorlog. Na de bevrijding van Japan in 1945 werd Korea gesplitst in een Noordelijk deel, gesteund door de Russen en een Zuidelijk deel, gesteund door de Amerikanen. In 1950 probeerde het communistische Noorden het Zuiden te veroveren. Na een oorlog van drie jaar sloot men een wapenstilstand. Een vredesverdrag is er tot en met vandaag niet gekomen. Ook wat betreft de VN-Veiligheidsraad probeer ik het heden met het verleden te koppelen. Ik leg dan uit wie de leden zijn en waarom zij vetorecht hebben. Een paar dagen na zo’n les kwam een leerling vol  trots langs om te vertellen dat ze het in het journaal over het vetorecht had gehoord en zij wist waar het over ging. Mijn dag is dan al geslaagd,’ lacht de geschiedenisliefhebber.

Discussie en rollenspelen

Zijn lessen zijn zelden of nooit een monoloog. Met rollenspellen, discussies, en andere lesmethoden geeft hij de leerlingen kans zich in de ander te verplaatsen. ‘Probeer te begrijpen waarom iets liep zoals het gegaan is. Door uit je hoofd te leren blijft het niet hangen. Je moet weten waarom, dan pas valt het kwartje.’  Zijn passie is ontstaan op de havo. ‘Daar had ik een geweldige geschiedenisdocent. Dankzij hem ben ik geschiedenis gaan studeren en kwam ik als stagiaire op het Hondsrug College terecht. Lesgeven bleek echt mijn ding te zijn, Ik vond het prachtig en ben nooit meer weggegaan. 

Winnaar?

Komend najaar weet Klaas of hij zichzelf een jaar geschiedenisleraar van het jaar mag noemen. Zenuwachtig is hij niet. Spanning was er alleen toen een jurydelegatie achter in de klas zat mee te luisteren. De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. De nummers twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.